۳ روش مختلف برای وبسایت چندزبانه جوملا

روش‌های مختلفی برای چندزبانه کردن وبسایت وجود دارد ولی این ۳ روش به شرح زیر نسبت به بقیه متداول تر هستند.


  • روش ۱ – استفاده از ویژگی‌های هسته جوملا
  • روش ۲ – استفاده از وبسایتهای مختلف برای هر زبان
  • روش ۳ – جایگزین کردن ویژگی‌های هسته جوملا با افزونه شخص ثالث


در روش اول - استفاده از هسته جوملا

میتوانید وبسایتهای چندزبانه را با نصب ساده جوملا انجام دهید. بصورت پیش‌فرض، جوملا تمام ویژگی‌هایی که شما نیاز دارید را ارائه میکند. اگر شما این روش را انتخاب میکنید، در آخر شما یک وبسایت با یک نام دامنه خواهید داشت.
یک مثال خوب وبسایت خود جوملا به آدرس joomla.org است، اگر زبانی را تغییر دهید، آدرس‌ها تغییر میکنند، ولی به دامنه جدیدی منتقل نخواهید شد.


با استفاده از ویژگی‌های اصلی جوملا و اجزای آن برای ایجاد یک وبسایت چندزبانه در یک دامنه روشی است که توصیه میشود. این روش را قبلاً بطور کامل توضیح دادیم و به سادگی میتوانید وبسایت خود را چند زبانه کنید.


مزایایی این روش:

  • آشنایی: شما از ناحیه مدیریت استفاده خواهید کرد، پس نیازی نیست چیزهای تازه‌ای بیاموزید.
  • هزینه: از آنجایی که جوملا کاملاً رایگان است، شما مجبور نیستید برای خرید افزونه های اضافی که ویژگی‌های چندزبانه و ترجمه را ارائه میکنند هزینه اضافی متقبل شوید.

معایب این روش:

  • افزونه ها: درصورتی که از افزونه های زیادی استفاده کرده باشید، این روش ممکن است دشوار باشد. از آنجایی که ممکن است تمام این افزونه ها به زبان‌هایی که شما استفاده میکنید ترجمه نشده باشد، ممکن است شما مجبور شده افزونه های مذکور را ترجمه کنید.
  • انعطاف پذیری کمتر: اگر شما نیازهای متفاوتی و یا ویژگی‌های متفاوتی برای هر زبان دارید، این روش نمیتواند زیاد مفید واقع شود. در این روش لازم است که تمام محتوا برای هر زبان ترجمه شود.

 
روش دوم – استفاده از وبسایتهای مختلف برای هر زبان

استفاده از دامنه های مختلف برای هر زبان می‌تواند یک انتخاب معتبری باشد، به ویژه اگر شما یک تیم اختصاصی دارید که مسئول هر وبسایت باشد. اگر این گزینه را انتخاب میکنید، با یک وبسایت متفاوت برای هر زبان روبرو خواهید شد.
یک نمونه بارز از این روش میتوان به وبسایت های خانواده نینتندو در منطقه اسکاندیناوی اشاره کرد. وبسایت سوئد به آدرس https://nintendo.se میباشد، نسخه دانمارکی آن به آدرس https://nintendo.dk و نسخه فنلاندی اش نیز به آدرس https://www.nintendo.fi است.

توجه کنید که نام دامنه برای هر زبان متفاوت است. محتوای وبسایت ها هم مشابه است ولی در هر زبان کاملاً یکسان نیستند.


مزایای این روش:

  • مناسب برای تیم های چندگانه: اگر سازمان شما به تیم های منطقه ای تقسیم شده باشد، سایت‌های جداگانه به آن‌ها آزادی عمل بیشتری میدهد. اجازه دادن به تغییرات منطقه ای می‌تواند به کارکنان شما اجازه دهد تا بطور موثرتری به نیازهای محلی سازگار شوند.
  • انعطاف پذیری بیشتر: هر وبسایت میتواند ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. شما مجبور نیستید که وبسایتهای خود را در هر زبان یکسان کنید.

معایب این روش:

  • پیچیدگی: داشتن چندین سایت باعث می‌شود برخی از موارد برای اجرا سخت تر باشد. به عنوان مثال، داشتن یک ناحیه انجمن جهت گفتگوی اعضاء در مورد مسائل، اگر چنین سایتی را در حوزه های مختلفی داشته باشید، باید برای مناطق مختلف انجمن‌های جدا داشته باشید، در هر منطقه باید انجمن را پیکربندی و نگهداری شود.
  • برندسازی: اگر میخواهید وبسایت را از لحاظ ظاهری ثابت نگه دارید، باید استانداردهایی را در هر سایت اعمال کنید. بدون نظارت دقیق، هرسایت به سرعت میتواند با دیگر سایتها تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد.

اگر مایل هستید از این روش استفاده کنید، کافی است چندین وبسایت تک زبانه مشابهی برای خود ایجاد کنید.

 
روش سوم – جایگزین کردن ویژگی‌های هسته جوملا با افزونه شخص ثالث


که شاید محبوبترین انتخاب افزونه Falang باشد.


افزونه دیگری که میتواند انتخاب جالبی باشد، Speedy Translate برای جوملا است که متد خود را برای ترجمه سریع محتوای سایت دارد.



مزایای این روش:

  • انعطاف پذیری: یک افزونه شخص ثالث دارای نو آوری های بیشتری نسبت به هسته جوملا است. درحالی که هسته جوملا در حال حاضر دارای پایگاه بزرگی از کاربران است و نمیتواند به سرعت تغییر کند، یک توسعه‌دهنده شخص ثالث میتواند یک تجربه کاملاً جدیدی را پیاده کند.
  • رفع اشکالات سریعتر: در افزونه های شخص ثالث رفع عیب ساده‌تر و سریعتر است. این توسعه دهندگان معمولاً به گزارش اشکال و خطا واکنش نشان داده و هربار که اشکالی پیش آید، نسخه جدیدی را منتشر میکنند.

معایب این روش:

  • هزینه: بطور معمول، افزونه های شخص ثالث مجموعه‌ای از ویژگی‌های محدود را بصورت رایگان ارائه میدهند. و ویژگی‌های پیشرفته‌تر با پشتیبانی بهتر را بصورت تجاری ارائه میکنند.
  • پیچیدگی یادگیری: افزونه های شخص ثالث میتوانند پیچیدگی های اضافی برای یادگیری داشته باشند و اغلب کارها با هسته اصلی جوملا کاملاً متفاوت است.
  • اعتماد به توسعه دهنده: شما به یک توسعه‌دهنده و یا یک تیم کوچکی باید تکیه کنید. هسته جوملا توسط یک تیم بزرگ از توسعه دهندگان نگهداری میشود، این امکان وجود دارد که توسعه یک افزونه متوقف شود. این غیرعادی نیست که یک توسعه‌دهنده افزونه جوملا از کسب و کار خود کنار بکشد.


و در خاتمه به نظر میرسد استفاده از هسته جوملا بهترین گزینه برای چندزبانه کردن وبسایت است، چون نیازی به هزینه اضافی، یادگیری روش‌های جدید، و اتکا به توسعه‌دهنده های شخص ثالث ندارید.


اولین شخصی باشید که نظر می دهد

نوشته های مرتبط